zondag 17 december 2006

BELSPELLETJES VOOR DE HELE WERELD

Olga Kozina kijkt recht in de lens, terwijl ze de kijkers indringend toespreekt. Als ze optreedt , zitten in Rusland honderdduizenden voor de buis, met de telefoon in de hand. Olga presenteert telefoonspelletjes en moet de kijkers overhalen om te bellen. Een uur lang worden ze met wisselende spelletjes en quizzen verlokt. Wie belt, betaalt daarvoor, maar maakt ook kans op prijzen die kunnen variëren van 50 tot 50000 euro.
Terwijl ze presenteert, wordt het programma aan de hand van het belgedrag van de kijkers bijgestuurd. Spannende muziek, of juist rustige, geluidseffecten, lichteffecten, een nieuw spelletje, een hogere prijs, een opgewonden of juist een rustige presentatie: het is allemaal doordacht en bedoeld om mensen tot bellen te verleiden.
Terwijl Olga in rap Russisch ratelt, vraagt een Francaise in een naburige studio kijkers naar de achternaam van een Franse acteur wiens voornaam Jean luidt. Ze leunt tegen een decorstuk, zegt weinig en maakt een haast slome indruk. Dat hoort erbij, zegt Jenö Töröcsik, directeur van Telemedia InteracTV in Boedapest. ,,Zo’n rustige periode in de presentatie kan kijkers overhalen om te bellen.’’ ...

Het Hongaarse InteracTV produceert spelletjesprogramma’s voor meer dan 40 landen, al met al zo’n 3000 uur tv per maand. Het bedrijf heeft de productie van dit soort spelletjes tot wetenschap verheven ,,We monitoren alles, wanneer mensen bellen, hoeveel mensen bellen en hoe vaak dezelfde bellers terugbellen. Ieder mens wil spelen, ieder mens wil winnen, en wij weten precies hoe we hen moeten motiveren om deel te nemen aan onze spelletjes.’’
Töröscik zelf is mathematicus. Hij begon midden jaren negentig met het interactief maken van de Hongaarse versies van programma’s als Big Brother. Enkele jaren geleden begon hij, samen met twee tv-producenten, met bel-tvspelletjes. Bij de productie is een heel team van spelletjesontwerpers, psychologen, telecomexperts en computerdeskundigen betrokken.
,,Mensen raken snel gewend, dus je moet steeds iets nieuws verzinnen om hen te blijven boeien, nieuwe puzzels, maar ook nieuwe stemmen, een nieuwe stijl. We hebben zo’n 100 types spelen ontwikkeld en duizenden spelletjes. Er zijn landen waar onze show inmiddels drie jaar draait, iedere dag, zeven dagen per week, en nog steeds met succes. Dus het werkt,’’ zegt hij.
Hoewel het merendeel van de shows in Boedapest wordt geproduceerd en per satelliet naar afnemers gaat, heeft InteracTV inmiddels ook studio’s in China, Libanon en Argentinië. Het aantal afnemers groeit snel: ,,We nemen maandelijks nieuwe mensen aan. Recent zijn we op kleine schaal in de USA begonnen,’’ aldus Töröcsik.
Alles draait op de opbrengst van de telefoontjes, op drukke momenten soms zo’n honderdduizend per show van één uur, die – op de gelukkige enkeling na die naar de studio wordt doorgezet – allemaal door een computer worden afgehandeld. Uit dat belgeld wordt het prijzengeld betaald, in het totaal zo’n miljoen euro per maand, krijgen de tv-zenders hun geld en wordt de show geproduceerd. ,,Het kost zenders niet om onze shows uit te zenden, ze verdienen er alleen maar aan.’’
Hoewel InteracTV Europese, Afrikaanse en Aziatische shows produceert, lijken de programma’s sterk op elkaar. ,,Als het om willen spelen en willen winnen gaat, verschillen mensen wereldwijd niet zo erg,’’ zegt Töröcsik. Wel geldt de show in sommige landen als gokprogramma, omdat de kans zo klein is dat kijkers daadwerkelijk tot de studio doordringen. ,,Dan maken we aanpassingen en laten de computer bijvoorbeeld een extra vraag aan de beller stellen, zodat het voor de wet een quiz wordt’’
Olga, die anderhalve maand geleden als presentatrice begon, maakt zich inmiddels gereed voor haar volgende show. Ze komt uit Sint-Petersburg en is eigenlijk journaliste van beroep. Het was altijd haar droom bij de tv te werken, maar thuis waren daar weinig mogelijkheden voor. ,,Ik heb deze baan op het internet gevonden’’, zegt ze, ,,Er waren in het totaal vijftig mededingers.’’ Het is, vindt ze, heerlijk om te doen. ,,Als ik niet werk, mis ik het. Ik ben dol op de camera. Ik ben een ster!’’


Geen opmerkingen: